Zdravý spánek – jak bojovat s nespavostí

jak bojovat s nespavostí

Kde hledat příčiny nespavosti a jak je odstranit

Nespavost, či též odborně insomnie, snad někdy v životě trápila už každého. A spouštěčů může být poměrně dost, skutečná příčina toho, že nemůžete usnout, se někdy těžko hledá. Nesmiřujte se s tím, neberte zbytečně tunu léků, které stejně řeší situaci s nespavostí jen přechodně. Existuje pár poměrně jednoduchých a dosti zajímavých tipů, které ke zdravému spánku účinně pomohou.

Umíte správně dýchat?

Dýchá každý, samozřejmě – ale otázkou je, jak to vlastně děláme. Správné dýchání je klíč k vašemu zdraví. Před tím, než se chystáte ulehnout, byste měli několik minut zhluboka dýchat takzvaně do břicha. Preventivně ještě vyvětrejte ložnici a uvidíte, že to půjde. Hluboký nádech a výdech, pěkně v klidu a pohodě, to je recept na uspěchanost, která mnoho z nás dnes a denně provází. Musíte umět „vypnout“, potom nebude vůbec problém usnout.

Spíte na hrášku, nebo jako v peřinkách?

Důležitou roli tu hraje i to, v čem vlastně spíte. Pokud nemáte pyžamo z přírodních materiálů, možná je problém právě zde. Příliš bytelné nebo škrtící oblečení je také nevhodné. Na lůžku se musíte cítit maximálně pohodlně. A když už jsme u toho, platí to i v ohledu matrace, přikrývky a polštáře. Možná se vyplatí uvažovat o moderní nabídce matrací, staré molitanové gauče a jejich variace jsou noční můra vašich zad. Snadno se můžete vzbudit bez bolesti za krkem nebo s pocitem, že jste si v noci skutečně odpočinuli.

Nepracujte před spaním, relaxujte

Nespavost si lidé ve většině případů přivodí sami právě špatnými večerními návyky. Nepracujete-li vysloveně manuálně a trávíte přes den hodně času u počítače, rozhodně se vyvarujte pokračování doma, před spaním. Platí to nejen pro PC a laptopy, ale i pro další elektronické přístroje – tablety, smartphony atd. Neprospěje vám ani sledování hororů a akčních filmů – potřebujete-li vypnout mozek, zkuste to raději s oddechovou četbou. A že televize nemá co dělat v ložnici, snad ani není potřeba připomínat.

Udělejte si po lehké večeři krátkou zdravotní procházku, nejen že se vám bude lépe trávit, ale také si vyčistíte hlavu a třeba konečně přijdete na řešení problému, který vás již dlouho trápí (a nedá vám spát). Zakončíte-li den relaxací v horké vaně, s pár kapkami relaxačních olejů a bylinek, tělo se vám odmění hlubokým spánkem, můžete si tak vytvořit vlastně i závislost na večerních rituálech – rozhodně lepší, než na prášcích na spaní.

Za nespavostí může být i zdravotní problém

Pokud trpíte nespavostí, možná za tím stojí i ohrožené zdraví. Tak například, když se budíte často mezi první a třetí hodinou ráno, možná máte náběh na problémy s játry, ty se totiž v tuto dobu pouštějí do své celodenní směny. Od tří do pěti? Tak za to možná mohou plíce, od páté hodiny pak přichází ke slovu tlusté střevo. Zkuste se na chvíli zamyslet a třeba celý měsíc tyto časy pozorovat, možná se doberete k zajímavému výsledku.

To, že se v noci krátce vzbudíte, je úplně normální. Spánkové cykly trvají standardně hodinu až hodinu a půl a během noci jich můžete zažít třeba i pět. Ráno si většinu z oněch malých usnutí a vzbuzení vůbec nepamatujete. Pokud se však půlku noci převalujete, a ne a ne usnout, je to už problém.

Můžete vyzkoušet doplňky stravy, ale také bylinné čaje, se kterými se dají slavit velké úspěchy. Meduňka nebo třezalka uklidní a připraví na spánek lépe než syntetické léky původem z laboratoří, dejte proto nejdříve šanci bylinkám. Někomu pomůže i hrnek teplého mléka s medem nebo kakao, oba nápoje obsahují uklidňujících složek více než dost.

Tags: nespavost, spánek

Mohlo by vás zajímat

Předchozí článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

0