Správné dýchání jako klíč k vašemu zdraví

správné dýchání

Než se začtete do následujících řádků, proveďte malý experiment: vstaňte od stolu, přejděte k oknu a zhluboka se nadechněte. Chvíli na sebe nechte působit čerstvý vzduch. Představte si, jak putuje nejprve do plic a poté se dostává ke každé buňce vašeho těla, kde rozvíjí své životodárné účinky. Vnímejte dýchání jako přísun energie. Je to krásný pocit, co říkáte?

Proč jsme zapomněli správně dýchat

Každou minutu se nadechneme asi patnáctkrát, což představuje bezmála dvacet tisíc nádechů (a výdechů) denně. Každý tento nádech má potenciál zmíněný v úvodním odstavci – může do našeho těla dodat blahodárnou energii, osvěžit nás a okysličit úplně všechny tkáně. Stačí jediné: abychom dýchali správně. Tak proč to neděláme? Zkuste jednoduchou zkoušku: pokud právě sedíte, zaměřte se na to, jestli jsou vaše záda kulatá (shrbená), nebo sedíte rovní jako pravítko.

Pravděpodobnější je první varianta. A protože vsedě s ohnutými zády, nemá naše bránice šanci se pořádně projevit. Máme tendenci k povrchnímu dýchání (pomocí hrudních svalů) a nezapojujeme tak všechny potřebné svaly, které mezitím ochabují. Tím, že sezením trávíme většinu dne, si snadno osvojíme tento nevhodný způsob dýchání a poté jej aplikujeme i při běžných činnostech, kdy je naopak zcela přirozené dýchat hluboce – například při chůzi. Nesprávné dýchání s sebou však přináší i další nepříznivé vedlejší účinky. Jde v ruku v ruce se stresem, má co dělat s nesprávnou životosprávou a může přispívat k obezitě.

Jak dýchat správně

Zdá se tedy, že správné dýchání je klíčem ke zdraví. Všimněte si, jak je příjemné nadechnout se pěkně zhluboka, abyste při tom cítili, že se celá hrudní i břišní dutina napne a otevře, aby přijala vdechnutý vzduch. Už jediný takový nádech má uklidňující schopnost, pozvedne nám náladu a zlepší fyzický i psychický stav. Bohužel, na takové dýchání je třeba se soustředit. A na to často zapomínáme. Mělké, povrchní dýchání je často způsobeno stresem – při psychickém napětí máme reflexivní tendenci dýchání „odbývat“. Jak tedy na to, pokud chcete dýchat správně?

V první řadě se zaměřte na dostatek pohybu. Pohyb – i ten nejjednodušší, například obyčejná chůze – přirozeně aktivuje správný způsob dýchání. Kdykoliv sedíte, zkuste se narovnat v zádech a dbát na to, aby měly váš hrudník a bránice dostatek prostoru.

Na dýchání myslete tak často, jak to jen jde, a kdykoliv si vzpomenete, soustředěně se nadechněte dlouze a zhluboka. Ke správnému dýchání vedou i některé typy cvičení – například jóga nebo pilates.

Tags: dýchání

Mohlo by vás zajímat

Předchozí článek Další článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

0